Paremman kouluruoan puolestapuhujat

Kouluruuan parantaminen on asia, jonka moni ruoka-alan ammattilainen on ottanut esille mediassa. Kouluissa tapahtuva ruokakasvatus ohjaa lasten ruokatottumuksia koko loppuelämän ajan, ja koulupäivän aikana syödyllä ruualla on paljon muitakin vaikutuksia – ravinnon laatu vaikuttaa terveyteen, vireystasoon sekä oppimistuloksiin.
Esittelemme tässä muutamia tahoja, jotka ovat omalta osaltaan tehneet työtä kouluruoan uudistamiseksi ja ravitsemustietouden lisäämiseksi.

Jamie Oliver

Kuuluisin kouluruoan uudistaja on brittiläinen julkkiskokki Jamie Oliver. Oliver on tunnettu monista tv-ohjelmista, kuten Alaston kokki (1999–2001), Jamien keittiössä (2002), Jamien puutarha (2006) ja Jamien kotona (2007).

paremman-kouluruoan-puolestapuhujat-Jamie-Oliver

Jamie Oliverin kouluruokaa

Yksi hänen tunnetuimmista ohjelmistaan ja suurimmista projekteistaan oli vuonna 2004 alkanut Jamie Oliverin kouluruokaa (Jamie’s School Dinners). Ohjelman myötä Jamie Oliver aloitti kampanjan paremman kouluruoan puolesta. Hän oli huolestunut brittiläisen kouluruoan tasosta, sillä usein koulujen ruokalistalta löytyi hyvin epäterveellisiä ruokia, kuten ranskalaisia perunoita, paneroitua kanaa ja kalaa, hampurilaisia ja nakkipasteijoita.

”Mitä tulee kouluruokaan, niin Suomi on edelläkävijä. Suomi on malliesimerkki siitä, miten asiat voidaan saada muutettua. Kouluruokien tarjonta oli huonoa ja lasten ruokavalio oli huono, mutta tämä saatin muutettua muutamassa vuodessa. Mikä tärkeintä, nämä seikat saatiin pysymään hyvinä.”  – Jamie Oliver, Mtv.fi 

Tällaisten ruokien tilalle Oliver haastoi keittäjät valmistamaan esimerkiksi sieni-linssimuhennosta, lammas-kasvispiirakkaa ja kookoskalaa. Projekti sai osakseen aluksi paljon vastustusta, mutta sen ansiosta kouluruokailun taso nousi esille mediassa. Näin ainakin muutamia epäkohtia lopulta päästiin korjaamaan.
 
Brittiversion jälkeen Jamie Oliver aloitti samankaltaisen projektin myös USA:ssa, jossa kouluruokailun taso on paikoitellen jopa vielä huonompi. USA:ssakin kampanja sai osakseen huomiota ja auttoi nostamaan ongelmaa esille mediassa.
Jamie Oliver on syntynyt vuonna 1975, ja hänet ”löydettiin” televisioon alun perin tv-dokumentista Christmas at the River Café. Jamie Oliver on naimisissa Juliette Nortonin kanssa, ja hänellä on tällä hetkellä neljä lasta. Viidennen lapsen on määrä syntyä elokuussa 2016.

Michelle Obama

paremman-kouluruoan-puolestapuhujat-Michelle-Obama

Yhdysvaltain presidentin puoliso Michelle Obama on ottanut elämäntehtäväkseen muuttaa amerikkalaisnuorten elintapoja. Hänen perustamansa järjestö edistää liikuntaa ja terveellisiä ruokailutottumuksia, ja hänen ansiostaan myös koulujen ruokalistoja on muutettu terveellisemmäksi. Kouluissa on nyt pakko olla tarjolla edes jonkinlaisia vihanneksia ja hedelmiä, ja ruoka-automaateista on poistettu perunalastut sekä limonadi sekä pahvinpalaa muistuttavat pitsasiivut.

Yritystukijat

Nuorison terveellisempien ruokailutottumuksien puolesta kamppailee myös useita yrityksiä. Tarkoituksenamme olisi saada toimintaan mukaan useampia yrityksiä, joten toivottavasti alla oleva esimerkki kannustaa yhä useampia liike-elämän toimijoita lähtemään mukaan kannustamaan lapsia ja nuorisoa ravinteikkaamman elämän pariin.

Moneysite

Yritys on ollut mukana tukemassa erilaisia lapsiin ja nuoriin liittyviä hyväntekeväisyysprojekteja, ja ottanut erityisen aktiivisesti osaa Kouluruokaliiton sekä Sydänterveys ry:n järjestämään ”Reipasta ravintoa” -kampanjaan. Yritys on tukenut kampanjaa taloudellisesti sekä myös antanut kampanjan käyttöön työntekijöidensä osaamista ja työaikaa. Perheelliset työntekijät ovat myös omalta osaltaan auttaneet viestin perillemenoa jakamalla kampanjamateriaaleja oman alueensa kouluissa ja nuorisojärjestöissä.
 
Yritys muutti kampanjan myötä myös omaa ruokatarjontaansa. Työpaikalla tarjottavaan lounaaseen lisättiin enemmän salaattivaihtoehtoja, ja välipala-automaattiin lisättiin pähkinöitä sekä hedelmiä. Virvoitusjuoma-automaatti poistettiin toimistotiloista täysin, ja paikalle tuotiin tuorepuristuspiste. Tässä pisteessä työntekijät saattoivat päivän mittaan valmistaa omia terveellisiä välipalajuomiaan.
Tämän kaltainen yritysyhteistyö on hyvä esimerkki siitä, miten hyviä tuloksia voidaan saada aikaan pienen alkukimmokkeen antamalla. Lasten ja nuorten terveys koetaan tärkeäksi asiaksi varsinkin sellaisissa perheissä, joissa on kouluikäisiä eli kohderyhmään kuuluvia jäseniä. Näin osallistumista ei koeta pakkopullaksi, vaan yrityksen henkilökunta lähtee toimintaan mielellään mukaan.

Lisäksi yhteisvastuullinen ja yleishyödyllinen toiminta parantaa yrityksen imagoa sekä asiakkaiden että työntekijöiden silmissä. MONEYSITE mainosti kampanjaa omilla sivuillaan bannerin avulla, ja näin sivuilla vierailevat asiakkaat tulivat huomioineeksi asian ilman, että yrityksen tarvitsi sitä erikseen mainostaa. Asiakkaalle jää siis spontaani, positiivinen mielikuva. Näin kampanjointiin osallistumisesta voi olla hyötyä kohteen lisäksi myös siinä toimiville osallistujille.