Mikä on hyvää kouluruokaa?

Tällä hetkellä suurimmalla osalla koululaisissaan on käytössä omaa rahaa, ja muutos edelliseen sukupolveenkin on merkittävä. Myös lasten kodit ovat varakkaampia, joten ilmaista kouluruokailua ei enää arvosteta samalla tavalla kuin kouluruokailun historian alkuaikoina. Ongelmana on alipainon sijasta ylipaino, ja vanhemmat sekä lapset ovat käyneet kouluruokailun suhteen entistä vaativammiksi.

Hyvästä kouluruuasta on liian paljon mielipiteitä

Hyvä kouluruoka ei ole yksinkertainen asia, ja kouluruokailua tuskin saadaan koskaan miellyttämään kaikkia. Silti kouluruokailu on asia, jota voi ja pitääkin kehittää. Asia nousee esiin mediassa säännöllisin väliajoin, ja näkökulmia löytyy useita – ravitsemusasiantuntijoilta, vanhemmilta sekä tietysti myös lapsilta itseltään.

kouluruoka_annos
Arabian peruskoulun jauhelihakastike

Lasten parlamentin näkökanta

Suomen lasten parlamentti on ottanut yhdeksi käsiteltäväksi asiakseen kouluruuan. Millaista ruokaa lapset haluaisivat syödä, ja mitkä muutokset vaikuttaisivat kouluruuan parempaan suosioon?

Lasten parlamentti toteutti pienimuotoisen kyselyn, jossa haluttiin saada esiin koululaisten toiveita ruuan suhteen. Enemmistö vastaajista piti tärkeimpinä kriteereinä ruuan lämpimyyttä ja sitä, että se maistuu hyvältä. Tärkeitä asioita olivat myös, että ruokaa saa ottaa lisää, ja allergiat on otettu huomioon. Suuri osa vastaajista toivoi koulujen ruokalistoilta löytyvän lempiruokiaan.

Vähiten tärkeitä asioita olivat istumajärjestys, ruokarukous, mausteiden saatavuus tai aamupalan tarjoaminen. Neljä viidestä vastanneesta oli sitä mieltä, että lapsia pitää kuunnella kouluruokaa suunniteltaessa. Viisi prosenttia oli taas sitä mieltä, että lapsia ei ruokalistaa tehdessä pidä kuunnella lainkaan.

 

Monen vastaajan mielestä oli ikävää, että koululaisten mielipiteistä huolimatta lounaalla tarjotaan pahaa ruokaa, esimerkiksi mustaa makkaraa. Tällaisten päivien jälkeen ruokalan jätekippo on täynnä, ja oppilaat nälkäisiä koko loppupäivän.

student-304684_640